Civilizációs népbetegség: derékfájás

nyak és derékfájásA derékfájást szokták illetni a lumbágó elnevezéssel is.

A lumbágó egy tüneti diagnózis, ez maga a derékfájdalom.

Ilyen az isiász is, de ebben az esetben a derékfájdalom mellett kisugárzó panaszok is vannak, azaz az elváltozás nyomja az ideggyököt.

 

A lakosság nagy részét érintő derékfájdalmat sajnos nevezhetjük civilizációs népbetegségnek is, hiszen az emberek egyre nagyobb rétegének problémája.

Elterjedésének oka az esetek nagy részében a mai kényelmes, ülő életmód, de lehet veleszületett elváltozás, krónikusan fennálló rossz terhelés, baleset, trauma, keringési zavarok, és akár kismedencei elváltozások, gyulladások (pl. PMS – premenstruációs szindróma).

Miért pont ez a szakasz fáj leggyakrabban?

Az egész gerincoszlopunk a medencénken nyugszik. Ha gerincünk alapja instabil környezetben van, az olyan mintha mocsárra szeretnénk házat építeni.

Az ágyéki gerinc szakaszunk a legnagyobb teherviselő terület. Állásban az itt lévő porckorongra (L5-S1 csigolya) 28 kg hat 1 cm2-en. Ez egy domború háttal történő előrehajlásnál 85 kg-ra emelkedik, visszajövetel esetén 174 kg (és ebben az esetben szó se volt még súly emeléséről). A fokozott terhelés miatt itt nagyobbak a csigolyáink és pufibbak a porckorongjaink.

Ennek a területnek rendkívül fontos szerepe van a törzs stabilizálásában!

Kezelését napjainkban több irányból és különböző tudományok segítik: orvosok, gyógytornászok, pszichológusok, dietetikusok, fitness szakemberek.

A krónikus derékfájdalmak hátterében döntően a funkcionális mozgás szegmensek instabilitása áll.

Mit jelent ez?

A gerinc természetes mozgásait egészben tapasztaljuk, gerincünk különböző szakaszai összeadódva hozzák létre gerincünk teljes mozgáspályáját. De nagyon fontos a funkcionális mozgásrészek egymástól való elkülönítése, külön-külön mozgatása.

Mivel a megszokott, mindennapos mozdulatainkat a tömeges mozdulatok jellemzik, nem tudjuk, hogyan lehet elszeparáltan mozgatni a derékszakaszt (lumbális szakaszt) a háti szakasztól.

Így a stabilitás mellett a mobilizáció is kulcsfontosságú!

Derékfájás esetén gerincünk ágyéki szakasza teljesen merevvé válik, és meg se mozdul.

Medencénk megfelelő mozdításával (előre-hátra billentésével) az ágyéki gerinc szakaszunkat életre tudjuk kelteni.

A PILATES módszer sok olyan gyakorlatot használ, amely segíti ágyéki gerinc szakaszunk mobilizálását, valamint a körülvevő izomzatot erősítve stabilitást ad gerincünk nyughelyének, a medencének.

 

Hasznos gyakorlat:

 

1. Feküdj le hanyatt fekvésbe, lábadat húzd fel talpra és csípőszéles terpeszbe helyezd el.

2. Simítsd le a derekadat a talajra és engedd fel! Közben a köldöködet húzd a gerinced felé és a hasad maradjon lapos!

3. Ismételd néhányszor és figyeld az ágyéki szakaszod csigolyáit! Rendszeres gyakorlás során mozgékonyabbá válnak!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

 

 

Kiknek nem ajánlott, vagy módosítani kell:

 

– Ágyéki porckorongsérvnél: nagyon figyelj, hogy a derekad biztonságban érkezzen a talajra

 

– Nyaki porckorongsérvnél: a nyakad alá szükséges egy emelvény (pl. párna, takaró, törülköző), hogy a nyak íve természetes görbületében maradjon, ne simuljon le a padlóra


Amennyiben tetszett a tartalom és szeretnél az újabb írásaimról azonnal értesülni, gördítsd lejjebb az egered és iratkozz fel hírlevelemre!