Melyik az a nem látható izmunk, ami minden lépésünknél segít az előrehaladásban?!

Te tudod, hogy melyik a musculus iliopsoas és mire jó az nekünk?

Ha azt mondom csípőhorpasz izom, előrébb vagy?

És ha azt, hogy az az egyik legerősebb csípőhajlító izmunk?

Még mindig nem?

És ha azt mondom, hogy az egyik olyan izmunk, ami előreemeli a lábadat minden egyes lépésnél?

Ez az az izom, ami már csecsemő korunk rugdalódzás időszakától kezdve aktívan dolgozik.

Valami már dereng…

 

Akkor nézzünk csak bele kicsit a mélyebben fekvő csípőhajlító izmainkba!

A hasizom gyakorlatok döntő többsége olyan mozgást jelent, melyeknél a csípőhajlító izmok is nagymértékben dolgoznak.

Igaz ez mind a „felülés típusú” (alsó testrész rögzített és a törzs mozog), mind pedig a „lábemelés típusú” (felső testrész rögzített és az alsó végtagot mozgatjuk) gyakorlatokra.

 

  1. Mi ez és hol található?

 

Két részből áll: nagy horpaszizom (psoas major) és a csípőizom (iliacus)

A nagy horpaszizom az utolsó háti csigolya + I-IV. ágyéki csigolya és a combcsont között feszül ki, és ráfekszik a csípőízület tokjára. A csípőizom pedig a csípőlapát belső felszínéről indul.

Azért is hívják csípőhajlító izomnak, mert segít a csípőízületet hajlítani.

 

iliopsoas képe

 

  1. Hogyan működik?

 

Ha a medencéd mozdulatlan (tehát rögzített), akkor a legerősebb combemelő izom. És emellett a combot kifelé forgatja.

A kifelé forgatásban és a comb távolításában a körteképű izom (piriformis) is segít neki.

 

Piriformis-syndrome-web-large800x600

 

Mivel egyik vége a törzsön másik pedig a combon van, így amikor összehúzódik és elkezd a „kifeszített kötél”, az izom rövidülni, akkor közeledik egymáshoz a törzs és a comb.

 

Ha a végtagunk van rögzítve, akkor a törzsünket emeli meg.

A vele ellentétben lévő (medence hátsó részén húzódó) nagy farizommal ellentétesen működő izom. E két izomnak együttesen óriási szerepe van a különböző testhelyzetek beállításában, az egyensúly megtartásában.

 

csapó2

 

 ITT megnézheted mozgás közben a működését!

 

  1. Milyen tevékenységeinkben vesz részt?

 

  • Séta közben nem tudod előreemelni a lábadat.
  • Nem megy a lépcsőzés felfelé.
  • Az autóban nem tudod egyik pedálról áttenni a másikra a lábadat.
  • A kádból nem tudsz kilépni, oldalra lendítve a lábadat.
  • Wc-n ülve nem tudod megemelni az egyik medence feledet a tisztálkodás végett.
  • Nehezen ülsz le vacsoránál az asztalhoz.
  • Alvás közben csak nyújtott lábbal tudsz pihenni, vagy oldaladon fekve csak párnatámasszal a két lábad között.
  • Nehezen szállsz be a kocsiba, mert nem sikerül rendesen oldalra lendítened a lábadat.

 

  1. Ha meghúzódik, honnan tudjuk, hogy az iliopsoasunk sérült (teszt)?

 

Feküdj hanyatt kinyújtott lábakkal. Ha megemeled a lábad és az első 5 cm-nél rettentően fáj vagy egyáltalán nem is megy.

 

Oldalra fordulva stabil medence mellett kezd el hátravinni a lábadat.

 

Az izom leginkább akkor sérül, amikor egy hirtelen nagy erejű csípőhajlítás ellenállásba ütközik. Ilyenkor a csípőízület hajlító ereje nagymértékben csökken, izomlázszerű fájdalomérzéssel jár együtt. Ha több csípőhajlítást végző izom is sérül, lehetetlenné válik járásnál a láb előre lendítése.

 

Folytatás hamarosan arról, hogy

 

Mit tudunk csinálni a gyors gyógyulás érdekében!

 

yoga-hinduism-006


Amennyiben tetszett a tartalom és szeretnél az újabb írásaimról azonnal értesülni, gördítsd lejjebb az egered és iratkozz fel hírlevelemre!